09113138529
info@zion-co.ir
ما را دنبال کنید :

سیکاس

سیکاس، گیاهی همیشه سبز، مقاوم و کند رشد است. این گیاه، ساقه‌ای ضخیم و نسبتا قطور دارد و برگهای آن بلند و کشیده است که به نخل‌ها شباهت دارد. سیکاس گیاهی دوپایه است یعنی به دو شکل نر و ماده رشد می‌کند. تفاوت ظاهری نوع نر و ماده در این است که برگهای سیکاس نر، کوتاه تر و ضخیم‌تر است اما برگهای سیکاس ماده، بلندتر و صاف‌تر می‌باشد. همچنین نوع ماده بذر تولید می‌کند ولی نوع نر آن مخروط‌هایی پر از گرده تولید می‌کند. نکته مهمی که در مورد گیاه سیکاس وجود دارد این است که این گیاه جزء گیاهان سمی به شمار می‌آید و باید دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری شود. از برگ‌های زیبا و سبز سیکاس جهت گل‌آرایی و تزئین دسته گل نیز استفاده می‌شود. همچنین این گیاه به علت مقاومت بالا و نگهداری آسان بسیار مورد توجه طراحان فضای سبز قرار می‌گیرد.

شرایط نگهداری گیاه سیکاس به شرح زیر است:

آبیاری🚿:

سیکاس تا حدی می‌تواند خشکی و کم آبی را تحمل کند زیرا ساقه سیکاس توانایی این را دارد که آب را در خود ذخیره کند و در زمان کمبود آب از آن استفاده کند. از طرفی نباید در آبیاری این گیاه زیاده روی کرد چون سیکاس نسبت به خیس بودن مداوم خاک حساس هست و دچار پوسیدگی ریشه می‌شود. در واقع زمانی که سطح بالایی خاک کاملا خشک شد، بهترین زمان برای آبیاری سیکاس است. در هنگام آبیاری این گیاه هم از آبپاشی بر روی برگها اجتناب کنید زیرا موجب پوسیدگی بر‌گها می‌شود.

نور☀️:

سیکاس به محیطی نورگیر و آفتابی علاقه دارد، اما در محیطی با نور غیرمستقیم اما زیاد هم میتواند رشد کند.

 دما🌡️:

از آنجایی که زادگاه سیکاس، مناطق معتدل و مرطوب می‌باشد، لذا برای رشد مناسب به محیطی معتدل نیاز دارد. دمای مناسب برای این گیاه در حدود 16 الی 24 درجه سانتی گراد است. سیکاس نسبت به سرمای زیاد حساس است و بهتر است در زمستان با نایلون و پلاستیک روی آن پوشانده شود.

کلمات کلیدی:

سیکاس- درختچه سیکاس- Cycas -Sago palm- السيكاس- نخيل السيكاس