09113138529
info@zion-co.ir
ما را دنبال کنید :

فوتونیا

فوتونیا درختچه‌ای زینتی و بسیار زیبا است که نام آن از واژه یونانی Photieinos به معنای «درخشان» گرفته شده است؛ زیرا برگ‌های این درخت بسیار براق و درخشان هستند. از طرفی دیگر، این درختچه به «درخت سه رنگ» نیز معروف است، چرا که تعدادی از برگهای آن به رنگ سبز و تعدادی دیگر به رنگ قرمز هستند، درحالی‌که رنگ گل‌های آن که در بهار شکوفا می‌شود به رنگ سفید است، از این رو به فوتونیا، درخت سه رنگ می‌گویند. برگ‌های این درخت در ابتدای رویش، قرمز رنگ هستند اما بعد از بالغ شدن به رنگ سبز، تغییر پیدا می‌کنند. در اواخر بهار هم گلهای ریز و سفید رنگ فوتونیا ظاهر می‌شوند که در فصل پاییز به میو‌های کوچک قرمز یا سیاه رنگ تبدیل می‌شوند. این درخت خوش‌رنگ، همیشه سبز است و رشد سریعی دارد. همچنین فوتونیا قابلیت هرس پذیری خوبی دارد بطوریکه می‌توان آن را به فُرم‌های مختلف شامل توپی، پایه دار، هرمی و ... هرس کرد. این درخت به دلیل رنگ و ظاهر چشم‌نوازی که دارد، هم بصورت تک و هم بصورت پرچین در اجرای فضای سبز، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از فوتونیا در فضای سبز شهری هم بسیار استفاده می‌شود زیرا تفاوت رنگی آن با سایر درختچه‌های سبز رنگ، منظره جذابی را ایجاد می‌کند.

شرایط نگهداری درخت فوتونیا به شرح زیر است:

آبیاری🚿:

نیاز آبی این گیاه، متوسط است و حتی تا حدودی نسبت به خشکی مقاوم است. سعی کنید آبیاری منظم انجام دهید اما زیاده روی نکنید زیرا فوتونیا به مرطوب بودن همیشگی خاک حساس است و دچار پوسیدگی ریشه می‌شود.

نور☀️:

فوتونیا برای رشد مناسب و ایده‌آل باید در مکان‌های آفتابی و در معرض نور مستقیم خورشید کاشته شود. نگهداری این گیاه در شرایط سایه، احتمال ایجاد بیماری سفیدک قارچی در آن را بالا می‌برد‌.

دما🌡️:

این گیاه نسبت به سرما مقاومت بالایی دارد و می‌تواند دما تا دمای 15- درجه را تحمل کند. اما از آنجایی خاستگاه اصلی این گیاه مناطق گرم و معتدل شرق آسیا است، بهترین بازه دمایی برای رشد آن 15 الی 25 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

 

کلمات کلیدی:

فوتونیا- فتونیا- فوتینیا- درخت فوتونیا - درخت سه رنگ- Photinia- الفوتينيا- فوتينيا