09113138529
info@zion-co.ir
ما را دنبال کنید :

هورتانسیا

هورتانسیا یکی از زیباترین درختچه‌های گلدار است که به واسطه گلهای بزرگ و بسیار زیبایی که دارد، در سراسر جهان بسیار محبوب و پرطرفدار است. هورتانسیا در اواخر بهار و اوایل تابستان به گل می‌نشیند‌‌‌. گلهای این گیاه که بسیار درشت و جذاب هستند، در رنگهای متنوعی از جمله آبی، صورتی، سفید و بنفش نمایان می‌شوند. هورتانسیا علاوه بر گلهایش، برگهای زیبایی نیز دارد که به شکل تخم مرغی با لبه‌های دندانه دار به رنگ سبز روشن و براق می‌باشند. همچنین روی سطح بالایی برگها خطوطی متحدالشکل به رنگ سبز تیره وجود دارد که زیبایی آنها را دوچندان می‌کند. هورتانسیا با نام‌های «گل ادریسی» و «گل هفت رنگ» نیز شناخته می‌شود. این گیاه رشد سریعی دارد و جزو گیاهان خزان پذیر نیز می‌باشد. حالا اگر بخواهیم درمورد جالب‌ترین ویژگی هورتانسیا صحبت کنیم بدون شک باید به تغییر رنگ ‌گلهای این گیاه با تغییر اسیدیته (pH) خاک اشاره کنیم. به اینصورت که در خاک با pH پایین یا به عبارتی در خاک اسیدی، گلهای هورتانسیا به رنگ آبی در می‌آیند. از طرفی دیگر در خاک با pH بالا یا به عبارتی در خاک قلیایی، گلهای هورتانسیا به رنگ صورتی تغییر پیدا می‌کنند. علت این تغییر رنگ‌ها هم وجود یون‌های آلومینیوم قابل جذب و غیرقابل جذب در خاک می‌باشد. لازم به ذکر است که گل‌های سفید این گیاه توانایی تغییر رنگ ندارند و همواره به رنگ طبیعی خود باقی می‌مانند. نکته‌ مهم دیگری که درمورد این گیاه وجود دارد این است که تقریبا تمام قسمت‌های این گیاه حاوی مقدار کمی از یک مواد سمی به نام سیانوژنیک گلیکوساید می‌باشند. خارش پوست، ایجاد حساسیت، تهوع، ضعف و تعرق برخی از نشانه‌های مسمومیت ناشی از گل هورتانسیا است. از این رو، اگر فرزند کوچک یا حیوان خانگی دارید، بهتر است آن‌ها را از درختچه‌های هورتانسیا دور نگه دارید. همچنین جهت حفظ سلامتی و پیشگیری از عوارض ناشی از لمس این گیاه بهتر است در هنگام کار با آن از دستکش استفاده کنید.

شرایط نگهداری گل هورتانسیا به شرح زیر است:

آبیاری🚿:

این گیاه تحمل خشکی را ندارد و خشکی زیاد موجب پژمرده شدن و ریزش برگهای آن می‌شود. از این رو آبیاری نسبتا زیاد و منظم از اساسی ترین نیازهای هورتانسیا می‌باشد. خاک این گیاه باید به طور دائم مرطوب باشد. از طرفی هورتانسیا نسبت به زیاده روی در آبیاری و غرقابی شدن خاک نیز حساس است زیرا این موضوع باعث زرد شدن برگها، پوسیدگی ریشه‌ها و حتی منجر به از بین رفتن گیاه می‌شود.

نور☀️:

هورتانسیا برای رشد کافی و گلدهی مناسب به محیطی روشن و پُرنور نیاز دارد به طوریکه روزانه باید الی 3 الی 4 ساعت نور مستقیم خورشید را دریافت کند. اما از آنجایی که این گیاه نوری ملایم مانند نور آفتاب صبحگاهی را می‌پسندد و نسبت به آفتاب شدید ظهر حساس است بهتر است در مکانی نگهداری شود که در طول روز با گردش خورشید صبح‌ها در حالت آفتاب و ظهرها در حالت سایه قرار گیرد.  

دما🌡️:

این گیاه‌ در نواحی معتدل و خنک رشد بهتر و گلدهی زیباتری خواهد داشت. به طوریکه در طی دوران گلدهی نباید در محیطی با دمای بیشتر از 22 درجه سانتی گراد قرار بگیرد زیرا دمای بالای محیط مانع شکوفایی گلهای آن می‌شود.‌ بهترین دما برای باز شدن غنچه‌های هورتانسیا دمای حدود 16 درجه سانتیگراد است. همچنین اگر میخواهید گیاهتان بهترین گلدهی را داشته باشد باید از آن در برابر‌ سرماهای اواخر زمستان تا اوایل بهار محافظت کنید زیرا این گیاه به سرمای این دوره از سال حساس است و اگر از آن محافظت نشود، ریزش غنچه‌ها و کاهش گلدهی را در پی خواهد داشت.

 

کلمات کلیدی:

هورتانسیا- ادریسی- گل ادریسی- گل هفت رنگ- Hydrangea macrophylla- bigleaf hydrangea- Frenchhydrangea- lacecap hydrangea- mophead hydrangea- هيدرانجيا ماكروفيلا