09113138529
info@zion-co.ir
ما را دنبال کنید :

زرشک زینتی

زرشک زینتی درختچه‌ای زیبا و مقاوم است که به دلیل رنگ خاص و متفاوت برگهایش بسیار موردتوجه باغبانان و طراحان فضای سبز قرار می‌گیرد. این درختچه برگهایی ریز و بیضی شکل به رنگ زرشکی دارد که عموما در فضاهای سبز برای تنوع دادن به رنگ سبز در کنار سایر درختچه‌ها کاشته می‌شود. اغلب زرشک‌ها جزو گیاهان خزان پذیر می‌باشند اما در بعضی موارد گونه‌های همیشه سبز نیز در بین آن‌ها یافت می‌شود. این گیاه رشد عمودی چندانی ندارد و در بهترین حالت رشد خود می‌تواند به ارتفاع حدود یک متر برسد. اما در مقابل، رشد عرضی زیادی داشته و می‌تواند بصورت گسترده رشد کند. در فصل بهار گلهای خوشه‌ای و زرد رنگ این گیاه شکوفا می‌شوند که سرانجام در فصل پاییز به میوه‌های ریز قرمز رنگ تبدیل می‌شوند. این درختچه خوش‌رنگ قابلیت هرس پذیری بالایی دارد و می‌توان آن را به اَشکال مختلف هرس کرد. از طرفی شاخ و برگ‌های متراکم و فشرده این درختچه، آن را به یکی از گزینه‌های مناسب برای ایجاد حایل و پرچین تبدیل کرده است. همچنین این گیاه دارای تیغ‌های بسیار تیزی بر روی ساقه‌‌های خود می‌باشد که عبور انسان و حیوانات از پرچین این گیاه را دچار مشکل می‌کند. 

شرایط نگهداری زرشک زینتی به شرح زیر است:

آبیاری🚿:

از آنجایی که زرشک زینتی نسبت به خشکی و کم‌آبی مقاوم است، نیاز به آبیاری متوسط دارد. البته در سال‌های ابتدایی کاشت بهتر است جهت تقویت سیستم ریشه، آبیاری به طور منظم انجام شود.

نور☀️:

این گیاه برای اینکه رشد عالی و برگهای شاداب و خوش رنگی داشته باشد به محیطی با آفتاب کامل و مستقیم احتیاج دارد. البته زرشک زینتی در محیط‌های نیمه آفتابی نیز میتواند رشد خوبی داشته باشد.

دما🌡️:

زرشک زینتی نسبت به سرمای شدید و یخبندان مقاوم است به طوریکه تا دمای 23- درجه سانتی گراد را می‌تواند تحمل کند. اما نسبت به گرمای شدید تحمل چندانی ندارد به همین علت در مناطق گرمسیری باید در محیطی نیم سایه نگهداری شود.

 

کلمات کلیدی:

زرشک- زرشک زینتی- زرشک مینیاتوری- red barberry-

Berberis thunbergii- Japanese barberry- برباريس- شجيرة البرباريس- شجيرة الزينة البرباريس