09113138529
info@zion-co.ir
ما را دنبال کنید :

آگاو

آگاو‌‌ گیاهی بوته‌ای و بدون ساقه است که عموما برگهای پهن و گوشتی دارد. این گیاه که با نام گل خنجری نیز شناخته می‌شود، دارای برگهای کشیده و نوک تیز می‌باشد که در حاشیه خود خارهای بسیار تیزی به رنگ قهوه‌ای دارند. علاوه بر خارهای تیز این گیاه که می‌تواند در اثر برخورد با بدن، آسیب زا باشد، درون برگهای آن شهدی وجود دارد که در صورت تماس با پوست می‌تواند منجر به التهابات پوستی، سوزش و خارش شود. همچنین گفته می‌شود اکثر گونه‌‌های آگاو سمی هستند و باید در محیطی دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری شوند. پس بهتر است هنگام نگهداری از این گیاه احتیاط‌های لازم را انجام دهید. این گیاه همیشه سبز دارای دو طیف رنگی «سبز» و «ابلق» می‌باشد که گونه سبز با برگهایی یکدست به رنگ سبز متمایل به آبی و گونه ابلق با برگهایی با مرکز سبز و حاشیه‌ای زرد رنگ شناخته می‌شود. از دیگر ویژگی‌های این گیاه می‌توان به گلدهی آن اشاره کرد. آگاو در طول عمر خود یکبار گل می‌دهد و بعد از آن گیاه از بین ‌می‌رود و یا به اصطلاح می‌میرد. گلدهی آگاو به اینصورت است که یک ساقه بزرگ از مرکز گیاه شروع به رشد می‌کند و تا چندین برابر ارتفاع گیاه بالا می‌رود و در قسمت انتهایی ساقه، گلها ظاهر می‌شوند. اما نکته جالبی که درمورد این گیاه وجود دارد این است که آگاو بسیار دیر به گلدهی می‌رسد به طوریکه حدود 10 الی 20 سال طول می‌کشد تا بالغ شود و به گل برسد، حتی برخی از گونه‌های آن تا سن 100 سالگی هم گل نمی‌دهند؛ به همین علت آگاو به «گیاه قرن» نیز معروف است.

شرایط نگهداری گیاه آگاو به شرح زیر است:

آبیاری🚿:

این گیاه در برابر خشکی و کمبود آب بسیار مقام است و نیاز به آبیاری زیاد ندارد. بهترین زمان برای آبیاری این‌ گیاه وقتی است که سطح بالایی خاک به عمق 2 الی 3 سانتی متر خشک شده باشد. همچنین توصیه می‌شود از آبیاری بیش از حد‌ این گیاه پرهیز شود زیرا ریشه‌های آگاو نسبت به غرقابی بودن خاک حساس است و دچار پوسیدگی می‌شود.

نور☀️:

آگاو برای رشد مناسب باید در محیطی با آفتاب کامل و مستقیم نگهداری شود. این گیاه در شرایط سایه، طراوت و شادابی خود را از دست می‌دهد.

دما🌡️:

این گیاه در برابر گرما بسیار مقاوم است به طوریکه در گرمای زیاد نه تنها آسیب نمی‌بیند بلکه رشد و شادابی بیشتری خواهد داشت. از طرفی گیاه آگاو نسبت به سرمای شدید و یخبندان طولانی مقاوم نبوده و بهتر است در فصول سرد سال در بازه دمایی 10 الی 15 درجه سانتی گراد نگهداری شود.

 

کلمات کلیدی:

آگاو- درختچه آگاو- آگاو سبز- آگاو ابلغ- آگاو آمریکایی- -Agave- Agave americana- Century Plant- أغاف أمريكي- الأغاف الأمريكي- الصبار الأمريكي