09113138529
info@zion-co.ir
ما را دنبال کنید :

آکوبا

آکوبا درختچه‌ای متراکم، همیشه سبز و بسیار مقاوم است که به دلیل ظاهر زیبا و منحصربه فرد برگهایش از محبوبیت خاصی برخوردار است. این گیاه بومی مناطق شرق آسیا از جمله کوه‌های هیمالیا، چین، کره و ژاپن می‌باشد؛ از همین رو به نام «برگ بوی ژاپنی» نیز شناخته می‌شود. همانطور که گفتیم بارزترین ویژگی گیاه آکوبا، برگهای طرح دار آن است که جلوه و زیبایی خاصی به آن می‌بخشد. این گیاه دارای برگهایی به رنگ سبز روشن است که با لکه‌های ریز و درشت طلایی رنگ تزیین شده‌اند، در واقع این لکه‌ها طوری بر روی سطح صاف و براق برگهای آکوبا قرار گرفته‌اند که گویی رنگ طلایی بر روی برگها پاشیده شده است. در بعضی از انواع آکوبا برگها دارای دندانه می‌باشند اما برخی دیگر لبه‌های صاف و بدون دندانه دارند. گلهای ریز و قرمز رنگ این گیاه که جنبه زینتی ندارند در فصل بهار و تابستان ظاهر می‌شوند. در صورتیکه نوع نر و ماده این گیاه در کنار هم قرار داشته باشند و عمل گرده افشانی صورت بگیرد گلهای آکوبا تبدیل به میوه‌هایی قرمز رنگ در فصل پاییز خواهند شد. این درختچه رشد آهسته‌ای دارد و حداکثر می‌تواند تا ارتفاع 1.5 الی 3 متر رشد کند. شرایط نگهداری آسان، نیار نوری کم، مقاومت بالا در برابر سرما و خشکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این گیاه است که می‌توان به آن اشاره کرد. 

شرایط نگهداری گیاه آکوبا به شرح زیر است:

آبیاری🚿:

آکوبا در برابر خشکی و کم‌آبی مقامت خوبی دارد. این گیاه، هنگامی به آبیاری احتیاج پیدا می‌کند که خاکش خشک شده باشد. همچنین توصیه می‌شود از آبیاری بیش از حد و غرقابی کردن خاک این گیاه پرهیز کنید.

نور☀️:

برای اینکه گیاه آکوبا برگهای روشن‌تر با لکه‌های پررنگ‌تری داشته باشد باید در مکانی با نور غیر مستقیم و سایه نگهداری شود. لازم به ذکر است آفتاب شدید و مستقیم  حتی در کوتاه مدت می‌تواند منجر به سوختگی و سیاه شدن برگهای آکوبا شود.

دما🌡️:

این گیاه جزو گیاهان مقاوم به سرما به حساب می‌آید به طوریکه تا دمای 15- درجه سانتی‌گراد را می‌تواند تحمل کند. اما نسبت به گرما تحمل کمی دارد. بهترین بازه دمایی برای رشد و نگهداری این گیاه بین 10 الی 22 درجه سانتی گراد می‌باشد.

 

کلمات کلیدی:

آکوبا- گیاه آکوبا- درختچه آکوبا- برگ بو ژاپنیAucuba- Aucuba japonica- Japanese laurel- أوكوبة يابانية- أكوبا