09113138529
info@zion-co.ir
ما را دنبال کنید :

نی‌خیزران یا بامبو

بامبو، نِی‌خیزران یا نِی به گیاهی علفی با ساقه چوبی بلند و برگهای باریک و نیزه‌ای شکل گفته می‌شود. ‌عبارتی که در باب این گیاه بسیار استفاده می‌شود این است که؛ «بامبو درخت نیست بلکه علفی غول پیکر است!» اما این گیاه علفی از چنان مزایا و کاربردهای متنوعی برخوردار است که هیچ‌گاه نمی‌توان به شکل یک علف ناکارآمد به آن نگاه کرد. بامبو که از خانواده گندمیان می‌باشد دارای ساقه‌هایی نسبتا ضخیم با سطح کاملا صاف است که بصورت عمودی رشد می‌کند. این ساقه‌ها که حلقوی شکل و توخالی می‌باشند در بعضی از نقاط خود دارای میانگره‌‌هایی هستند که بصورت برآمده بر روی سطح ساقه قابل مشاهده است، در نقاطی که میانگره‌ها وجود دارند ساقه توپُر است. از طرفی مقاومت و استحکام بالای ساقه‌های چوبی بامبو زبانزد است؛ به طوریکه از چوب بامبو در صنایع سازه‌های ساختمانی، مبلمان، لوازم و‌ ظروف آشپزخانه به وفور استفاده می‌شود. این گیاه رشد بسیار سریعی دارد و می‌تواند تا ارتفاع 20 الی 40 متر نیز رشد کند. از آنجایی که گیاه بامبو بسیار هرس پذیر است و ساقه‌های آن بصورت متراکم رشد می‌کنند این گیاه به یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای ایجاد دیوار سبز یا پرچین تبدیل شده‌است. بامبو خواص دارویی متعددی دارد، همچنین از این گیاه در صنعت آرایشی، بهداشتی، تهیه کاغذ و ... نیز استفاده‌های فراونی ‌می‌شود.

شرایط نگهداری گیاه بامبو یا نی‌خیزران به شرح زیر است:

آبیاری🚿:

اگرچه این گیاه تا حدودی می‌تواند خشکی خاک را تحمل کند اما برای اینکه رشد و شادابی خوبی داشته باشد بهتر است خاک آن همیشه کمی مرطوب باشد. پس برای نگهداری مطلوب از این گیاه آبیاری کافی و منظم را فراموش نکنید.

نور☀️:

نی خیزران نیاز به شرایط نوری خاصی ندارد؛ زیرا در شرایط مختلف سایه، نیم آفتابی و آفتابی می‌تواند به رشد خود ادامه دهد. اما اگر می‌خواهید بامبوهایی با ساقه‌‌های پهن‌تر و محکم‌تر داشته باشید باید از آن در محیطی کاملا آفتابی نگهداری کنید.

دما🌡️:

از آنجایی که این گیاه بومی مناطق گرمسیری می‌باشد در نواحی گرم و معتدل رشد بهتری خواهد داشت. بنابراین دمای مطلوب برای رشد این گیاه در محدوده 20 الی 30 درجه سانتیگراد می‌باشد. 

 

کلمات کلیدی:

بامبو- نی خیزران- خیزران- نیBambusoideae- Bambusa vulgaris- common bamboo- Bamboo- الخَيزُران- الخيزران- خيزران